Jarný salón 2025 – Doskové maliarstvo
Tvorivé dielne pre neprofesionálnych umelcov a záujemcov výtvarníctvo
v rámci regionálneho kola súťažnej výstavy Jarný salón 2025
Téma: Maľba na drevo
Lektor: Prof. PaedDr. Jaroslav Uhel, ArtD.
Náročnosť: začiatočníci až pokročili - nie je podmienkou
účastnícky poplatok: 10 €
účastníci klubu výtvarníkov Aténa 6 €
Obsahové a tematické zameranie tvorivého stretnutia Doskové maliarstvo.
Zámerom tvorivého stretnutia nie je uplatňovanie IKONOPISECTVA, hoci čerpáme z jeho tradícií, základov
aj histórie. Zameriame sa na DOSKOVÉ MALIARSTVO (alebo tiež drevo maľbu, panelové maliarstvo či maľbu na drevo) je maľba na drevenú dosku z jedného alebo viacerých kusov. Zameriame sa na maľbu na drevo prostredníctvom žĺtkovej tempery. Poznatok, že vodné emulzie sú po zaschnutí nerozpustné, urobil z emulznej maľby rozšírenú techniku najmä preto, že prirodzeným emulgačným prostriedkom sa mohol stať vaječný žĺtok, čo veľmi zjednodušilo prípravu emulzných spojív. Historickou podložkou temperovej maľby bolo drevo. Antickí a egyptskí maliari používali sykomorové a cédrové drevo, umelci talianskeho trecenta používali topoľ, orech
a gaštan, ale aj píniu, hrušku a javor. V severnom Taliansku a v Nemecku dávali prednosť dubu a hruške, výnimočne buku, lipe a ihličnatým drevinám. Dnes sa však temperou na drevené dosky maľuje skôr
výnimočne, oveľa častejšie sú drevotrieskové dosky, latovkové preglejky.
Časový harmonogram
Príchod a prezentácia účastníkov do 09.00 hod.
09:10 otvorenie tvorivého stretnutia, oboznámenie sa s harmonogramom, zásady fungovania tvorivého stretnutia.
09:20 – 10:30 teoretická časť, príprava pre prácu, zadania účastníkom k stanovenej tematike, prezentácia power point: DOSKOVÉ MALIARSTVO. Nevyhnutné súčasti uplatnenia stavebných a vyjadrovacích prvkov: doska, techniky, vajíčková tempera, motív, história, realizácia a spolupodiel na výsledku výtvarno-estetického vnímania.
10:45 – 13:00 praktická časť: maľovanie na dosku žĺtkovou temperou (podľa prinesenej skice). Sama maľba je náročná, farby sa musia nanášať stále v tenkých a rovnomerných vrstvách až po najtmavší odtieň, príslušný pre jednotlivé časti zobrazovanej ikony. V praktickej časti budú aplikované aj individuálne prístupy lektora k účastníkom, napríklad v závislosti k ich osobným skúsenostiam.
12:30 – 13:00 prestávka
13:00 – 16:00 praktická časť, pokračovanie.
16:00 – 16:30 spoločné záverečné hodnotenie celého kurzu, prezentácia výsledkov.
Materiálno - technické a obsahové zabezpečenie účastníkmi:
Osobná potreba materiálu pre každého účastníka je postavená na jeho možnostiach (finančných, materiálnych a pod.). Je potrebné pripraviť sa tak, aby ho každý účastník mal počas praktickej časti v minimálnom množstve k dispozícii.
1. Podkladová doska, formát A3 doska (zabezpečí Pohronské osvetové stredisko, ďalej POS), Podľa osobného zváženia si môžu jednotliví účastníci priniesť aj väčší formát.
2. Médium: temperové farby, žĺtková tempera (nie je podmienkou)... v dostatočnom množstve (účastníci prídu pripravení na tvorivé stretnutie, minimálne v rozsahu základnej farebnosti). Akryl biely, akryl zlatý (zabezpečí POS), štetec na nanášanie pigmentu na dosku (širší), jemný brúsny papier.
3. Nástroje: používame guľaté štetinové štetce, na delený a jemný rukopis kresbovej povahy tenké kunie a tchorie štetce a tzv. štetce linkovacie (šlepre); nie umelé syntetické štetiny! Rôznej šírky a kvality. Minimálne: číslo 2, 8, 12, 18.
4. Palety nepriepustné, hladké, bežné typy štvorhranných alebo oválnych tvarov, najlepšie drevené. Jeden kus.
5. Tému pre doskové maliarstvo treba hľadať vo vzťahoch, zobrazovať protiklad dobra a zla. Snažiť sa o čo najkultivovanejší rukopis a úprimnosť prejavu s použitím najlepších historických vzorov, ale vždy so zreteľom na zachovanie tradičného postupu, či už vo forme ale aj technike maľby na drevo. Láska, pokoj v rodine, priateľské správanie a čisté svedomie. Aby sme ostatným povedali, že ich máme radi a nestrácali vieru, nádej a lásku.
6. Skica: Každý účastník si prinesie skicu na papieri vo formáte dosky. Náčrt môže byť založený na princípoch geometricky určených rozmerov, čo navyše uľahčuje vytvorenie správneho výkresu. Postavu alebo scénu prezentovať v zjednodušenom, symbolickom obryse. V maliarskej špecifickej hierarchii je najcennejšou zručnosťou kreslenie obrysových kresieb a ich presunutie na dosku.
7. Účastník si môže pripraviť a prinesť(nie je podmienkou):
Žĺtkovú temperu (Vajíčková tempera), postup:
3 objemové diely žĺtka, 1,5 obj. dielu makového oleja (môže byť aj ľanový), 1 obj. diel prevarenej alebo destilovanej vody, 1 obj. diel roztoku arabskej gumy (1:1 vo vode). Ostrým štetinovým štetcom rozotrieme žĺtok a po kvapkách pridávame olej, vodu a arabskú gumu. Vznikne emulzia. Do nej pridáme práškové pigmenty rozotrené vo vode, do hustoty kaše. Alebo vmiešame temperu namiesto pigmentov.
Organizátor: Pohronské osvetové stredisko zabezpečí materiál, pomôcky – nie, však pre všetkých.
Poznámka
Časový rozvrh môže byť upravený podľa autobusových spojov a pod.
Informácie: Mgr. Miroslav Hric 0908 288 897 alebo fotofilm@osvetaziar.sk pos.fotofilm@gmail.com